2016. április 11., hétfő

Multimédia az oktatásban. Digitális történetmesélés - képszerkesztés

Az úgynevezett mozgást jelentő (vagy motorikus) igék tanítása nem kis fejtörést szokott okozni a tanároknak, de a tömény nyelvtani anyagrész általában a diákokat is megviseli. Mi lenne,ha megpróbálnánk játékosabban tálalni ezt a témakört? Ennek egy lehetséges módszerét szeretném illusztrálni az alábbi példával:
Kiscsoportokban elvégzendő feladatként javaslom, hogy készíttessünk kollázst ismerkedés gyanánt a diákokkal. Ehhez mindenképpen szükséges, hogy együtt tudjanak működni, hiszen a szerepek és feladatok jó elosztásán múlik, hogy végeznek-e időre a feladat elkészítésével. 45 perces órát feltételezve érdemes 2 alkalmat szánni a munkára: az elsőben történik a feladat meghatározása, a rendelkezésre álló eszközök bemutatása (internetes források a fogalom definiálására, képszerkesztők használatának alapvetései), illetve a csoportokon belül a stratégiák kidolgozása. Ezután kerülhet sor a tényleges kutatásra (fogalmak tisztázása: mik is a mozgást jelentő igék, melyek tartoznak ide; illetve fényképválogatás: hogyan lehetne ezeket a cselekvéseket ötletesen, akár viccesen is szemléltetni), majd az összeválogatott anyag szerkesztésére. A 2. órán a munkák szerkesztésével ha valakik előbb végeznek, megpróbálhatnak akár mókás feliratokat is kitalálni és beilleszteni a képek mellé (addig is ismerkednek e furcsa igék ragozásával). A fennmaradó időben az elkészült művek bemutatására és értékelésére lehet sort keríteni. Fontos, hogy ebben a szakaszban hagyjuk a diákokat kibontakozni, ha esetleg tartalmi hiba / elírás akadna a munkákban, csak azokat javítsuk azonnal, melyeket maguk a tanulók vettek észre egymás alkotásaiban. Az elsődleges cél itt az új fogalmak és a mozgásigék tárgyalásához nélkülözhetetlen újfajta szemléletmód bevezetése, a részletes ragozási paradigmák begyakoroltatásával elég a későbbiekben foglalkozni.
Egy lehetséges megoldásra álljon itt egy saját magam által összeállított példa:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése