2016. március 21., hétfő

Az első saját szófelhőm

A lentihez hasonló, önállóan készíthető ábrák (ún. szófelhők) többféle feladatban is hasznosak lehetnek. Lássunk most ezekre néhány példát!


  1. Óra eleji ráhangolódást segítő feladat: nemrég a Digitális források felhasználása egy órámon c. bejegyzésben már említettem a Deutsche Welle saját fejlesztésű, németül tanulóknak szóló sorozatát, amelynek címe: Jojo sucht das Glück. A fenti szófelhőben ezt a címet rejtettem el. Óraindításként az ábrát kivetítjük, a feladat pedig: a diákok alkossanak mondatot az ábrán látható szavakból. Ha megvan, páros munkában folytassanak beszélgetést arról, mit takarhat a kapott cím. Érdemes kihasználni a szófelhő alakja (lóhere) és az egyik kulcsszó (Glück = boldogság, szerencse) közötti kapcsolatot, pl. a következő segítő kérdésekkel:
    1. "Warum hat das Bild eben diese Form (= Miért éppen ilyen formájú a kép)?"
    2. "Welche Formen können noch deiner Meinung nach denselben Inhalt ausdrücken (= Milyen alakzatok fejezhetik még ki szerinted ugyanezt a tartalmat)?"
    3. "Welche Bedeutung hat noch das Wort SUCHT (= Milyen jelentése van még a SUCHT szónak)? - Függőség. Ez a kapcsolat is érdekes vitaindító lehet pl. arról, hogy a túlzásba vitt keresés okozhat-e függőséget stb.
  2. A főcímdal lejátszásakor, de még a videó megtekintése előtt, amikor már látták a szereplőket névvel kiírva, tanult szavak ismétléseképpen dobjunk be egy új szófelhőt, melyet sok külső-belső tulajdonsággal töltöttünk meg. A feladat megválaszolni, hogy kinek mi az első benyomása a szereplőkről. A csoportosítás végezhető egyénileg, majd az eredményeket párban meg lehet beszélni. Például, válogathatnak ebből:


  3. Az epizód megtekintése után gyűjtsük össze a már ismert, esetleg az újonnan elhangzott szavakat. Ha még nem tudják a pontos jelentésüket, elég azt is megállapítani, hogy a főhősnő, Jojo szempontjából mely szavak köthetők pozitív (szerencsés, vidám), melyek pedig negatív (peches, szomorú) eseményekhez. A szavakhoz társítható érzelmeket szemléltethetjük úgy is, hogy szív alakú szófelhőt készítünk, mondjuk ilyet:


  4. Végezetül pedig egy kifejezetten az újonnan megszerzett szókincs aktivizálását és a nyelvtan gyakorlását célzó feladat leírása következik: egy szófelhőbe vegyesen illesztünk már régóta ismert ("könnyebb") és újonnan tanult ("nehezebb") szavakat. A feladat, hogy ezek felhasználásával minél több értelmes mondatot kell alkotni, lehetőleg úgy, hogy segítségükkel összeálljon egy szöveg, mely a videó teljes tartalmát összefoglalja. Példa egy lehetséges vegyes szófelhőre:



    Véleményem szerint a fenti feladatok és szófelhők mindegyike sikerrel használható a tanórákon, mivel építenek a diákok gyors asszociációs képességére, egyértelmű utasítások adhatók a megoldásukra vonatkozóan, időben 5-10 perc elegendő egyenként a megoldásukra, színes és játékos jellegük miatt pedig alkalmasak a tanulók érdeklődésének felkeltésére. A használni kívánt videóhoz maguk a készítők is számos interaktív feladatot tettek fela honlapra, ezek sorába szépen illeszkednek a kommunikatív készségeket fejlesztő szófelhők is.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése