2016. március 7., hétfő

Digitális tananyagok, digitális források, közösségi könyvjelzők

Mai témám az új kedvenc, a tanulást és tanítást egyaránt támogató diigo nevű közösségi könyvjelző, illetve annak konkrét felhasználhatósága a tanórán és azon túl. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de engem nagyon idegesít, ha az óra hevében hirtelen ötlettől vezérelve szeretnék megmutatni egy, a diákok felvetéseihez kapcsolódó, továbbgondolkodásra ösztönző képet / videót / cikkrészletet stb., ám az internet bugyraiban elveszve mégsem találom meg a nagy sietségben, sőt, a jó ötletből könnyen válhat időpazarló keresés. 
Mivel sajnos nagyon sok tanítási helyszínen még az internetelérés sem biztosított, tanárként a következő lehetőségeink vannak:

  1. MINDENT előre letöltünk, kimásolunk, nyomtatunk a használni kívánt weboldalakról (próbálkoztam vele, valami úgyis ki fog maradni)
  2. felhagyunk az internet órai alkalmazásának szándékával (nem javasolt, a legjobb ötletek szemléltetéséhez elengedhetetlen)
  3. kiharcoljuk a tanítás helyszínén a szélessávú internethez való hozzáférést
Ha a 3. pont mellett döntöttünk, nem maradt más hátra, mint az online elérhető anyagaink rendszerezése, hogy használatuk a gyors visszakereshetőség miatt zökkenőmentes legyen. Mai fejjel nagyon kínos, de én ezt eddig a saját magamnak küldött e-mailek hadával oldottam meg, mégpedig oly módon, hogy a linkgyűjteményt tartalmazó levél tárgyában szerepelt például az "orosz hallásértés", "német középfokú nyelvvizsga" megnevezés, vagy egyéb, sokszor nehezen körülhatárolható címek. Az átfedés miatt sokszor nem tudtam eldönteni, pontosan milyen címszó alatt is keressem kedvenc videóimat vagy a ritkábban használt speciális tartalmakat, hiszen sok dolog több kategóriába is tartozhat, én viszont csak egyszer küldtem el magamnak mindent. Az anyagok keresgélése pedig értékes perceket vett el az amúgy érdekesnek szánt órából.
A fenti problémára jelenthet megoldást a már említett közösségi könyvjelző használata, persze csak kellő beletanulás és a szükséges rutin megszerzése után. Nézzük sorban a lehetőségeket:
  1. Nyelvtanárként valószínűleg nem vagyok egyedül azzal a problémával, hogy tökéletes tankönyv márpedig nincs. Egyszerűen muszáj kiegészíteni, frissíteni, naprakész információkkal és érdekfesztő témákkal feltölteni őket, hogy az aktuális csoport adott tanulói a legnagyobb haszonnal forgathassák valamennyit. Az órákra való készüléskor rendkívül sok online tartalommal találkozunk, ezeket érdemes mielőbb elkezdeni gyűjteni (például a diigo segítségével), hogy biztosan mindig rendelkezésünkre álljanak, amikor csak hozzájuk szeretnénk férni. Ez tehát az egy helyen való tárolás lehetősége.
  2. Digitális tartalmainkat szakszerűen rendszerezni is kell, hiszen jó, ha külön kezeljük az egyes szaktárgyainkhoz tartozó anyagokat. Nekem például létre kell hoznám orosz, német és magyar mint idegennyelv, valamint zongora és zeneelmélet fő mappákat, azokon belül pedig további csoportosítás is lehetséges (akár feladattípusonként, témánként vagy célkorosztály szerint), Ennek legnagyobb előnyét a címkék jelentik, melyeket ha ügyesen használunk, egy-egy forrást több kategóriába is beilleszthetünk (így többfelől keresve is megtalálhatjuk), így egy orosz érettségi feladatlap szerepelhet a nyelvtanulás, érettségi, vizsgafelkészítés stb. kategóriákon belül is.
  3. Különböző csoportok létrehozásával, majd azokba tagok meghívásával ellenőrizhetjük, hogy kikkel milyen anyagokat és milyen ütemezésben osztunk meg, ez a tanulásszervezést annyiban támogatja, hogy célközönségünk nem vész el az adatrengetegben, illetve az értesítő funkció használatával naprakészek lehetnek, hisz minden könyvjelzőzött oldalra rögtön azonnal rá is kereshetnek.
  4. A jegyzetíró funkció segítheti a nehezebben áttekinthető vagy csak címszavakban tárgyalni kívánt témákat tartalmazó oldalak fő tartalmi elemeinek kiemelését, ezáltal nem veszünk el a részletekben, ugyanakkor a diákok önálló jegyzetírási és vázlatkészítő technikáját is fejlesztheti, ha előzetesen segítünk nekik elsajátítani a kulcsszavak felismerését és a tömörítő, célratörő fogalmazás alapfogásait.
  5. Kellően gazdag, jól felépített könyvjelző-hálóval elősegíthetjük a konstruktivista szemléletnek megfelelő tananyag-építést is, melynek köszönhetően a diákok érdeklődésüknek megfelelően a címszavak alapján "vándorolva" maguk építik fel tudásukat a böngészés eredményeképpen. Ez a funkció kiegészülhet beépített ellenőrzéssel / gyakorlással / ismétléssel is (pl. bizonyos irányokba csak akkor mehet tovább, ha bizonyos előző lépéseket már elvégzett), így fenntartva a motivációt és a teljesíteni akarás dinamikáját akár a tanórán kívül is.
Úgy gondolom, már a fenti példákból is jól látszik, mennyi mindenben segítségünkre lehet tanárként és diákként egyaránt a közösségi könyvjelzők, így pl. a diigo használata. Javaslom mindenkinek, hogy ismerkedjen vele, használja bátran, és persze győzze a tempót, amit az IKT használatával (is) felpörgetett tanórák megkívánnak tőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése