Bőven
benne vagyunk a 21. században, ideje hát, hogy tudatosítsuk, mik
azok a készségek és képességek, amelyek alkalmassá tesznek
minket arra, hogy sikeresen működjünk benne. Az alábbi videó
talán segítségünkre lehet ebben:
Amire
tehát szükségünk van:
- kritikai gondolkodás
- médiaműveltség
- hatékony kommunikáció
- együttműködés
- információs műveltség
- kreativitás
Könnyen
belátható, hogy a fenti képességek mindegyike elengedhetetlenül
fontos ahhoz, hogy megfeleljünk korunk kihívásainak. Jóformán
akadálytalanul zúdul ránk nap mint nap az információáradat, ami
elől nincs menekvés, viszont a kritikus gondolkodás segíthet az
adatözön megszűrésében. A médiaműveltség alatt értsünk
egyelőre annyit, hogy képesek vagyunk kulturáltan, de legalábbis
rendeltetésszerűen használni a különféle médiatartalmakat, nem
veszünk el a végtelen virtuális és médiatérben. Ez elősegíti
a hatékony kommunikációt, persze csak akkor, ha az üzenet
átadásául választott csatorna célirányos használata mellett
annak tartalma is érthető, és formailag sem akad fenn például a
befogadó szűrő-védő rendszerén. Ha sikeres az interakció,
megnő az együttműködés esélye is a hagyományos versengő
magatartás-minták gyakorlása mellett. Sokan megkérdőjelezik az
információs műveltség fontosságát, figyelmen kívül hagyva,
hogy napjainkban ez nem elsősorban a régen megtanult és azóta
lehet, hogy elavulttá vált információk sokaságát jelenti,
sokkal inkább az új információk megszerzésének,
rendszerezésének, feldolgozásának és ellenőrzésének
képességét. Az egész pedig némi kreativitással párosulva már
igen szép eredményeket hozhat: itt az improvizációs készségen
kívül azt is értem, hogy nem riadunk vissza a szokatlantól, és
merünk adott esetben máshogy közelíteni egy problémához, mint
ahogy azt a körülöttünk élő emberek nagy többsége
reflexszerűen tenné.
De
vajon átadhatók-e mindezek a képességek a jelenkor oktatási
keretein és rendszerein belül? Véleményem szerint igen, de igazán
csak akkor lehetünk eredményesek, ha sikerül együtt ösztönző,
bizalmi légkört teremtenünk, melyben nemcsak a fenti készségek
kifejlesztésére van lehetőség, hanem azok hiánya is súlyosabb
következmények nélkül modellezhető. Elvégre legjobban mégiscsak
azt sajátítjuk el, amit a saját hibánkból tanultunk, nemde? ;)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése